Blog
  • Főoldal
okt
27
2014

A kettlebell dicsérete

Szerző zsolt 2
Újabb cikk egyik régimódi kedvencünk, Sig Klein tollából. Sig igazi reneszánsz ember volt. Kézisúllyal, rúddal, kettlebellel és saját testsúllyal egyaránt dolgozott és mindegyikben remekelt. Igényes folyóiratot szerkesztett és egy szép edzőterem tulajdonosa volt. Tartalmas, szép élete volt a testkultúra porondján. Zárójelben közöltem értelmező megjegyzéseimet. 
 
Múlt hónapban írtam róla, hogy hogyan használom a kettlebellt… hogy mennyire élvezem a munkát ezzel a legtöbb modern súlyemelő számára szokatlan eszközzel.
 
Németországban sok klubban van Rundgewichtsiege – „gömbsúly” vagy kettlebell-szekció. E csoportok gyakorolják a jongleurien, a zsonglőrködés komplex mutatványait. Rendszeres találkozókat tartanak, és gyakran dolgoznak csoportosan, ahol olykor akár ötvenen is részt vesznek a bemutatón.
 
Mikor az „erősember” mutatványok még népszerűek voltak, akadtak atléták, akik nagyon szokatlan eredményeket értek el ezekkel a súlyokkal. Németországban olyan híres zsonglőrök voltak, mint Paul Conchas, Sylvester Schafer, Spadoni és még sokan mások. Kétségtelen, hogy köztetek sokan szeretnék tudni, hogy miféle kunsztokat lehet véghezvinni kettlebellekkel.
 
Kezdetnek jó, ha a bal válladra helyezel egy kettlebellt. Jobb kezeddel nyúlj át a fejed fölött, úgy, hogy az alkarod a fejeden legyen. Fogd meg jobb kezeddel a kettlebellt, és lassan emeld fel a válladról, míg jobb kezed függőleges nem lesz. Ha ezt meg tudod csinálni egy 16 kilós kettlebellel… Georg Hackenschmidt megcsinálta egy 24-es bellel.
 
 
A „régi szép időkben”, amikor még lehetséges volt fogadni egy korsó valódi sörben, hogy sikerül-e egy mutatvány, volt egy népszerű kunszt, főleg, ha többen is összejöttek, hogy felhajtsanak néhány Pilsenert. Asztalnál ülve gyakorolták. Ülj a székeden, úgy, hogy a sarkad a szék lábához érjen! Lábujjaid előre néznek és megérintik az asztal lábait, amelynél ülsz (ehhez szükséges egy olyan kisebb asztal, melynek lábai legalább az egyik oldalon csak olyan szélesek, mint a szék lábai). Tedd le a kettlebellt a lábaid közé, szabad kezedet pedig nyújtsd ki oldalra! Fogd meg a kettlebellt felső fogással! Lassan emeld fel a kettlebellt a földről és helyezd az asztallapra. Jó eredménynek számít, ha meg tudod ezt csinálni egy 22 kilós bellel. Ha ez könnyű, akkor helyezz egy sámlit vagy egy széket az asztalra és arra tedd fel a súlyt, anélkül, hogy felállnál a székről. Szólj egy barátodnak, aki azt hiszi, hogy erős, hogy próbálja ki ezt egy 16 kilós bellel!
 
 
Újabb érdekes erőmutatvány, ami jól működik, ha többen is összegyűlnek, nagysúlyú kettlebell fej fölé küzdése nyújtott karig. Vagy tarts a kisujjadon egy bellt, hüvelyk és mutatóujjad között egy darab krétát és írd fel a nevedet vagy rajzolj valamit egy táblára. Fellépéseimen ezt egy 12 kilós kettlebellel mutattam be. Ugyanezzel a súllyal próbáld ki a következőt. Ragadd meg a fogantyút (tenyérrel felfelé) és fordítsd oldalra. Lassan mozgasd a súlyt, amint körbeér, fordítsd a csuklód. Most a tenyered lefelé néz. Ha gyenge a csuklód, lehetetlen lesz tartani a súlyt. Hatásos mutatvány ennek fordítottja is, és mindkét kézzel egyszerre is lehet gyakorolni.
 

 

A kettlebellel végrehajtható mutatványokban többek között George Lurich is jeleskedett. 1899-ben mély térdhajlításokat (megj.: guggolás lábujjhegyen) végzett, miközben ballal 49, jobb kézzel pedig 50 kilós kettlebellt tartott a feje felett. Három évvel később bicepszhajlítást végzett egy kézzel egy 70 kg súlyú bellel. Ezt előredőlve, hajlított lábbal kivitelezte, úgy, hogy könyökét a teste mellett tartotta. A német származású kölni, Johann Schneider két 49 kilós bellel hajtott végre váltott kezes karból nyomásból (megj.: see-saw press) 12 ismétlést egyhuzamban. 1906 január 5-én a müncheni Ludwig Grammer egy 49 kilós bellel hajtott végre 37 lendítést, a padlóról fej fölé (megj.: snatch). Kicsit régebben, 1898. január 20-án a berlini Bruno Jost sikerrel mutatta be a majdhogynem hihetetlen erőmutatványt, egy 80 kilós kettlebellt lendített a padlóról a feje fölé, egy kézzel! Bár ezek az emberek nehézsúlyúak voltak, ilyen jellegű kunsztokat nem csak nagy emberek hajtottak végre. 
 
Siegmund Klein
 
Klein’s Bell, 1932.
 
 
Bejegyzés címkék
Hozzászólás
2
Andras Suha

Ok, de mit ettek, és milyen minőségben – mennyiségben? Ezt még jó lenne tudni/látni. :)

Flóra

Szia,

rajta leszek! Egyénfüggő. Az biztos, hogy az élelmiszerek minősége sokkal jobb volt…

– Zsolti

Szólj hozzá